Leegstand & verwaarlozing

Samen met Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte & Sint-Katelijne-Waver pakt IGEMO leegstand en verwaarlozing aan. Heb je een melding gekregen over een leegstaande woning in jouw bezit? Of heb je een woning aangekocht die op het leegstandsregister staat? Alle info die je nodig hebt vind je op deze pagina.

Wat is leegstand?

Een woning die langer dan 12 aaneensluitende maanden niet bewoond is of een gebouw waarvan de totale oppervlakte voor minstens 50 % niet gebruikt wordt volgens de functie van het gebouw.

IGEMO beheert de leegstandsregisters van de gemeenten Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver. Bij het beheer horen taken zoals het opsporen van leegstand, het administratief afhandelen en beslissen over opname in en schrapping uit het register.

De gemeenten zijn bevoegd voor het vestigen van de leegstandsbelasting en het verlenen van vrijstellingen.

Waarom leegstand aanpakken?

Leegstand aanpakken heeft een positief effect op de buurt door verloedering te verhinderen, op de woning zelf door waardevermindering tegen te gaan en op je portemonnee door op zoek te gaan naar andere mogelijkheden voor je woning of gebouw.

Opname in het leegstandregister

Je pand werd opgenomen in het leegstandregister. Wat nu? Hieronder vind je een opsomming van de meest voorkomende opmerkingen.

“Ik ben geen eigenaar meer”

Bezorg IGEMO een kopie van de ondertekende notariële verkoopakte. De nieuwe eigenaar is verantwoordelijk voor het pand vanaf de dag dat de verkoopakte werd ondertekend. De akte kan je bezorgen via het inlichtingenformulier of via mail aan leegstand@igemo.be.

“Ik ben eigenaar, maar het pand staat niet leeg. Ik betwist de opname in het leegstandregister”

Staat je woning nog geen jaar leeg? Werd de woning net voor de opname in het leegstandregister terug bewoond? Of wordt het gebouw wel gebruikt volgens de functie? Dan je met dit formulier een beroep indienen bij IGEMO, binnen de 30 kalenderdagen na de kennisgeving van de beslissing tot opname in het leegstandregister.

Opgelet: een pand dat een woonfunctie heeft, maar niet bewoond wordt, valt onder het leegstandsreglement. Bij twijfel, contacteer je dossierbeheerder.

“Ik ben eigenaar en het pand staat leeg”

Wordt de leegstand niet opgelost en ben je één jaar na de opnamedatum nog steeds eigenaar, dan word je belastingplichtig voor een totaalbedrag van 2.000 euro. Deze belasting stijgt jaarlijks met 2.000 euro tot een maximum van 10.000 euro per jaar.

Misschien kom je in aanmerking voor een vrijstelling van de leegstandsbelasting. Raadpleeg daarvoor het belastingreglement op de website van de gemeente*. Een aanvraag voor een vrijstelling dien je in bij de financiële dienst van de gemeente, bij voorkeur vóór je belastingplichtig wordt.

*Belastingreglement van de gemeente:

Laat ons alleszins weten wat de stand van zaken is of wat je plannen zijn met het pand. Zo blijft je dossier up to date.

“Ik ben de eigenaar en de leegstand wordt opgelost”

De woning wordt opnieuw bewoond? De woning werd gesloopt? De woning of het gebouw wordt gebruikt in overeenstemming met de (nieuwe) functie?

Vraag een schrapping aan van zodra de leegstand is opgelost. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier voor schrapping uit het leegstandregister.

Contact

Vragen over je dossier? Op zoek naar een oplossing of mogelijkheden voor je pand? Neem dan contact op met de dienst leegstand en verwaarlozing:

Voor Bonheiden, Berlaar, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver
+32 15 28 50 56 of +32 15 28 38 15 (van dinsdag tot en met vrijdag, tussen 9 u. en 12 u.)
leegstand@igemo.be
of per post: IGEMO – Leegstand, Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen

Je kan ook altijd terecht bij het Stekr-loket in jouw buurt. Maak daarvoor een afspraak via +32 15 28 60 28.

Wat is verwaarlozing?

Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan de buitenkant. De verwaarlozing wordt vastgesteld aan de hand van een technisch verslag.

Opname in het verwaarlozingsregister

Scoort het gebouw 15 punten of meer op het technisch verslag, dan wordt het opgenomen in het verwaarlozingsregister. Twaalf maanden na de opname zal de gemeente een belasting heffen op je verwaarloosde woning of gebouw. Deze verwaarlozingsbelasting bedraagt het eerste jaar 2.000 euro en wordt daarna jaarlijks verhoogd.

Vrijstelling of schrapping

Je kan een vrijstelling van de verwaarlozingsbelasting krijgen wanneer je:

  • aan het verbouwen bent
  • een verwaarloosd pand hebt aangekocht
  • in een ouderenvoorziening verblijft

De woning of het gebouw kan ook geschrapt worden uit het verwaarlozingsregister. Als eigenaar moet je bewijzen dat de gebreken aan de woning of het gebouw, zoals beschreven in het technisch verslag, minder dan 15 punten zouden opleveren bij een nieuwe beoordeling. Een woning die volledig wordt afgebroken, wordt ook geschrapt uit het verwaarlozingsregister (met een geldige stedenbouwkundige vergunning, zonder verplichting van wederopbouw).

Contact

Vragen over je dossier? Op zoek naar een oplossing of mogelijkheden voor je pand? Neem dan contact op met de dienst leegstand en verwaarlozing:

Voor Bonheiden, Berlaar, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver
+32 15 28 50 56 of +32 15 28 38 15 (van dinsdag tot en met vrijdag, tussen 9 u. en 12 u.)
leegstand@igemo.be
of per post: IGEMO – Leegstand, Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen

Stekr-loket-energie-wonen

Wonen & (ver)huren

Alle vragen over wonen, huren en verhuren op één adres.

Kom langs op het loket

Wil je de goede raad van een expert? Kom langs in jouw gemeente.

Wij zijn bij
jou in de buurt

Volg ons

    Waar ben je naar op zoek?

    Shopping Cart
    nl_BEDutch