Stekr-adviseur neemt ons mee achter de schermen

Stekr-adviseur neemt ons mee achter de schermen

Wie met vragen zit over zijn woning, kan sinds kort terecht bij Stekr. (Ver)huurders, (ver)bouwers of iedereen die een vraag heeft over kwalitatief en energiezuinig wonen, kan bij Stekr aankloppen voor gratis advies. Zowel aan het gemeenteloket als online staat een adviseur je bij met raad en daad.

Matthias is adviseur wonen & energie bij Stekr en neemt ons mee naar één van de (coronaproof) loketmomenten.

Matthias geeft coronaproof advies in het gemeenteloket van Duffel.
Matthias geeft coronaproof advies in het gemeenteloket van Duffel.

Van waar komt de naam Stekr?

“De naam ‘Stekr’ is een energetische knipoog naar de eigen stek. We hebben lang nagedacht over de naam, maar Stekr dekt de lading wel. De slogan ‘en wonen loopt gestroomd’ drukt de ambitie van Stekr uit: we willen energiezuinig en kwalitatief wonen promoten in onze gemeenten. Dat is niet enkel beter voor je eigen wooncomfort en je portemonnee, maar ook voor ons klimaat.”

Inwoners kunnen voor heel wat onderwerpen bij Stekr terecht, ken jij het antwoord op al hun vragen?

“Als adviseurs aan het loket zijn we uiteraard van de meeste onderwerpen op de hoogte. Het gebeurt soms dat we iets moeten opzoeken. Dan bellen we de inwoner nadien op met het juiste antwoord op zijn of haar vraag.

In sommige gevallen verwijzen we door naar een expertise instantie zoals bijvoorbeeld de Huurdersbond. Wanneer de vragen rond renovatie erg specifiek zijn of we merken dat mensen nood hebben aan een energiescan, verwijzen we door naar onze renovatiecoaches.

We merken op dat deze manier van werken heel positief ervaren wordt door de loketbezoekers.”

Matthias geeft coronaproof advies in het gemeenteloket van Duffel.

Je kan maar liefst in 9 gemeenten terecht bij Stekr, hoe komt dit?

“Je kon als inwoner al jaren terecht bij de Woonwinkel of het Woonloket. Sinds kort kwam daar ook het Energiehuis bij voor energieleningen en energie-advies. Al deze diensten zijn ontstaan door intergemeentelijke samenwerking. Voor de burger werd het echter wat onduidelijk waar en bij wie hij juist terecht kon. Daarom hebben we al die samenwerkingen gebundeld in één aanspreekpunt: Stekr!”

Wat zijn de meest gestelde vragen aan het loket?

“De meeste vragen gaan over energie- en renovatiepremies. Wanneer inwoners energiezuinige ingrepen doen aan hun woning, komen ze bij ons terecht voor de juiste premie. Het probleem is vaak dat sommige uitgevoerde werken niet voldoen aan de Vlaamse vereisten, bv. een isolatiewaarde die net niet goed genoeg is. Daarom kom je best voor de werken al eens langs op het loket en loop je achteraf geen enkele premie mis.

Naast de premies komen er veel huurvragen aan bod. Er zijn veel vragen over woningkwaliteit, bijvoorbeeld wanneer huurders niet tevreden zijn over de staat van hun huurwoning of -appartement. Wij bemiddelen tussen de huurder en de eigenaar om tot de meest constructieve oplossing te komen.

Een erg actuele vraag gaat over zonnepanelen. Leg je zonnepanelen best in 2020 of niet? Stekr berekent voor elk huishouden wat de meest voordelige optie is: een terugdraaiende teller (zonnepanelen leggen in 2020) of een jaarlijkse premie (zonnepanelen leggen vanaf 2021).”

Ook een afspraak maken?

Stekr is jouw aanspreekpunt voor gratis advies op maat van je woning. Surf naar www.stekr.be of bel naar 015 28 60 28.

Let op: door de Corona-maatregelen maak je eerst een afspraak in jouw gemeente alvorens langs te komen. Je vindt de loketmomenten terug bij ‘Stekr in jouw buurt’.

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart